بیماری هاپزشکی و سلامت

چه بیماری هایی باعث خشکی دهان می شوند؟

خشک شدن دهان به این معنی است که بزاق به میزان طبیعی در دهان تولید نمی شود. بسیاری از ما هر از گاهی این مشکل را تجربه می کنیم اما اگر این عارضه به صورت دائمی رخ دهد، می تواند نگران کننده و نشان دهنده وجود یک بیماری در بدن باشد. با درمان نکردن این عارضه ممکن است به بیماری های لثه و عفونت دهان مبتلا شوید، پس مهم است که علت بروز این مشکل را بدانید. سوالی که پیش می آید این است که چه بیماری هایی باعث خشکی دهان می شوند؟ برای پاسخ این سوال همراه ما باشید.

لیستی از علت های بروز خشکی دهان

گاهی علت خشکی دهان می تواند بیماری هایی باشد که به آن ها مبتلا هستیم. این بیماری ها عبارتند از:

عفونت: در بعضی موارد عفونت های باکتریایی یا ویروسی غدد بزاقی مانند اوریون می تواند علت کاهش تولید بزاق و در نتیجه خشک شدن دهان باشد.

سندروم شوگرن: این عارضه، نوعی بیماری خود ایمنی است و در آن بدن به سلول های سالم خود حمله می کند. سندروم شوگرن اغلب به غدد بزاق و چشم انسان هجوم می برد و به همین دلیل منجر به خشک شدن دهان و چشم ها می شود.

دیابت: یکی از عوارض شایع این بیماری خشک شدن دهان است.

انسداد مجرای بزاق: در بعضی مواقع سنگ های کوچکی که از مواد معدنی تشکیل شده اند، در مجرای بزاق قرار می گیرند و به همین دلیل باعث کاهش تولید بزاق در دهان می شوند. این بیماری می تواند با درد نیز همراه باشد.

ایدز: وقتی فردی دچار بیماری HIV می شود، غدد بزاقی او متورم نیز متورم خواهد شد. به همین خاطر تولید بزاق در دهان کاهش می یابد و فرد خشک شدن دهان را تجربه می کند.

آمیلوئیدوز: این مشکل، یک بیماری نادر است. این عارضه باعث می شود که پروتئین آمیلوئید به صورت غیر طبیعی در بدن ایجاد شود. گاهی مواد آمیلوئیدی در دهان و گلوی فرد تجمع می کنند که این باعث خشکی دهان می شود.

فلج بل: در این بیماری ماهیچه های دو طرف یا یک طرف صورت ضعیف می شوند و در بعضی موارد نیز از کار می افتند. یکی از عوارض این بیماری خشک شدن دهان است.

سیروز صفراوی اولیه: از علائم این بیماری می توانیم به کم شدن بزاق در دهان اشاره کنیم.

کم آبی: کم آبی می تواند به دلیل مشکلاتی همچون اسهال و نارسایی کلیه رخ بدهد.

سایر دلایل خشکی دهان

اگر دچار خشک شدن دهان شده اید، علت آن می تواند ابتلای شما به یکی از بیماری های زیر باشد.

  • سیروز صفراوی اولیه
  • لوپوس
  • تنفس از دهان به دلیل گرفتگی دائمی بینی، مسدود شدن سینوس ها یا تغییرات هورمونی در یائسگی
  • اختلالات عصبی مانند اضطراب، پارکینسون، سکته مغزی و افسردگی
  • آلزایمر
  • کمبود آهن
  • بیماری های دهان و لثه مانند آفت دهان، التهاب لثه و دهان

کلام پایانی

از علائم خشک شدن دهان می توانیم به تشنگی مکرر، احساس چسبندگی در دهان، احساس خشکی در گلو، سوزن سوزن شدن دهان به خصوص زبان، مشکل در صحبت کردن، چشایی و بلعیدن، گرفتگی صدا، خشکی مجرای بینی، گلو درد و بوی بد دهان اشاره کنیم. اگر متوجه این علائم شدید حتما به یک پزشک مراجعه کنید تا با درمان بیماری، خشکی دهان شما نیز درمان شود. آیا شما علت های دیگری برای بروز این مشکل سراغ دارید؟ برای درمان آن ها چه راه کارهایی را پیشنهاد می کنید؟ منتظر نظرات شما عزیزان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا